Visser.reismee.nl

Villa’s, Gletsjers en een plan B.

Kia Ora,

Gister zijn we vanuit Makaora vertrokken naar Franz Joseph. De rit was wederom totaal anders dan eerst. De omgeving is nu een dichter half hoog boslandschap op steile rotsen met veel mos en varens. Onderweg heeft het zo hard geregend dat er vanuit het niets watervallen zijn ontstaan en de rustige beekjes ineens woest kolkende rivieren zijn geworden. Hiervan hebben we ook een paar prachtige foto's en zelfs een van midden op de brug. (dankzij een agent en een cameraploeg).

We zitten nu in Glenfern Villa's, ik heb in eerdere berichten eigenlijk nog niks geschreven over onze accommodaties, maar ik zal daar nu even wat op inhalen. Terug naar Manapouri, daar hadden we een prachtige bungalow met 2 badkamers en 3 slaapkamers en een schitterend uitzicht op het berglandschap. Makaora was een ‘cottage' in het bos en was vooral eenvoudig, maar op de oprijlaan stonden frambozenstruiken die we toch maar geplunderd hebben. Hier in Franz Joseph zitten we dus in een ‘villa', een betere vertaling is Centerparks huisje voor 6 personen. Alle basisartikelen zitten erin, maar ook niet meer. We hebben vernomen dat Europa chaos is (CNN), er veel sneeuw, ijs en zelfs ijzel op komst is en zelfs een Elfstedentocht hype aan het losbarsten is.

Franz Joseph is samen met Fox Glacier de dorpjes die bij de gelijknamige gletsjers horen. Het ligt iets landinwaarts en de omgeving is toch meer tropisch dan arctisch. Het zijn echte toeristendorpen met verschillende onderkomens en toch redelijke basisfaciliteiten. De reden dat we hier zijn: de gletsjer. Zelf heb ik wel sneeuw en ijs gezien, maar nooit in de zomermaanden, het lijkt mij dus ook erg bijzonder. Het plan is om een helikoptervlucht te maken en een tocht over de gletsjer van 4 uur te maken. Helaas zijn de weersomstandigheden te slecht (regen, wind) en kan het niet doorgaan. Balen, maar het is niet anders, in plaats daarvan hebben we de gletsjer van Frans Joseph wel bekeken en staan we er ook op de foto. De Fox Glacier was onbereikbaar door de overstromingen door de hevige regen en ook de Frans Joseph was beperkt bereikbaar, maar daarom niet minder spectaculair.

Nu hebben we nog een middag over, die gaan we besteden aan kaarten schrijven, boodschappen doen, even de souvenirwinkels bezoeken en het blog updaten. Verder hebben we dus een power faillure gehad... Geen electra. Nu net weer electra. Koken hebben we op de BBQ gedaan, hebben we nog een leuke foto van die vast nog online komt.

Morgen gaan we door richting Greymouth, waar wij de Pancake Rocks zullen gaan bekijken. We hopen dat het wat minder regenachtig wordt en het ook wat minder waait. Toch zit er een voordeel aan het slechte weer, er zijn geen sandflies! (zie eerder bericht)

We hebben nog voldoende om naar uit te kijken o.a. zwemmen met dolfijnen en zeehonden, walvissen spotten en een nachtje doorbrengen op het vogeleiland en nog veel meer. De eerste 10 dagen zitten erop, maar het is genieten.

Vriendelijke groeten en alvast fijne feestdagen!

Jan Willem, Marietje, Hans en Joost

P.s. Foto's komen wanneer het internet snel genoeg is..

kenny en irene

ohw wat zijn we jaloers op jullie!!! heel veel plezier, geniet ervan!
x

Hans

Mooi zo ... nou ja, de regen mogen jullie wel hebben :p

Mooie plaatjes uit Amsterdam op CNN! Alles wit! Geen zout en olie? NS problemen? PFFFFF...

kenny en irene

ja hier ligt nogsteeds zo'n 10 a 15 cm sneeuw denk ik, er schijnt nog meer te komen.. NS schijnt idd niet geweldig te rijden en de benzine etc worden schaars (schijnt, nog niets van gemerkt)... beetje zon is dus wel welkom, we lopen hier al ruim een week op onze snowboots...

Ingrid

Hee familie Visser, leuk om af en toe over jullie belevenissen te lezen! Jammer van de gemiste vlucht & de regen, maar volgens mij overkomt jullie nog genoeg prachtigs daar, gezien de mooie foto's! Leuke avonturen, en direct afwassen... daar moest ik even om gniffelen Joost. ;-)
Heel erg veel plezier nog in de komende weken en ik ben benieuwd naar de volgende verhalen!

Joost

haha tsja met familie gaat het wat... ehm anders haha

Hans is btw flink bezig dit up 2 date te houden, mijn ouders vinden opeens de laptop wel geweldig en zeggen steeds 'ben toch blij dat ik het gedaan heb:P' (zowel de reis als de blogXD)