Visser.reismee.nl

Dargaville, Strand en Schapen?

Kia ora,

Vakantie is om uit te rusten, of om iets te zien en er plezier aan te beleven. Je hebt wel ‘vrij' maar actief zijn, autorijden en het spreken van een andere taal, het is allemaal mentaal of fysiek vermoeiend en zo af en toe is een ‘niks' dag wel eens fijn.

De eerste dag in Dargaville is zo'n ‘niks' dag geworden. Chris en Elaine hadden een begrafenis en daardoor mochten wij onszelf vermaken. Wij hebben besloten om maar eens Dargaville te bekijken en vervolgens maar eens het strand te bezoeken. Dargaville zelf is een ‘boeren' stadje waar er bij veel winkels het volgende bordje staat: 'Please take off your dirty shoes'. Dit is Engels voor: Vieze schoenen uitdoen alstublieft! De winkels bestaan uit banken, een drogisterij, supermarkt en diverse souvenir en 2e hands winkeltjes. De 2e hands kledingwinkels zijn o.a. van het Rode Kruis, de Kerk, het lokale ziekenhuis en andere goede doelen. In een van deze winkels laten wij dan ook onze overtollige kleding achter. Na het bezoek aan het stadje zijn we naar Bailey's Beach gereden om lekker van het strand en de golven te genieten. Hier zijn geen parkeerplaatsen, maar je auto parkeer je gewoon op het strand, alleen even opletten dat die niet in het water eindigt door het opkomend tij.

Dag twee in Dargaville en omgeving is een tour met Chris en Elaine door de omgeving, met uiteindelijk doel om het Kauri bos te bezichtigen. De Kauriboom is de grootste boom van Nieuw Zeeland en kan maarliefst 2000 jaar oud worden. Deze woudreuzen hebben de tijd niet helemaal goed doorstaan door de extensieve houtkap in de jaren 20 van de vorige eeuw. Het hout is niet alleen heel erg mooi, het is erg duurzaam en de boom is kaarsrecht waardoor er vrij eenvoudig planken van te maken zijn. Toch wordt er nog Kaurihout verkocht, dit is alleen hout van opgegraven bomen die nog goed gebleven zijn in de grond, en is de eerste stop een Kaurishop waar te zien is wat ervan gemaakt wordt. Na dit bezoek zijn we verder gereden naar het Wairoa park en was de eerste stop een wandeling door het Kauriwoud. Wanneer je deze route raak je echt goed onder de indruk van deze woudreuzen. De four sisters, de vier zusters, zijn vier Kauri's die zeer dicht naast elkaar groeien en toch in harmonie de ruimte de ruimte delen. Aan het eind van het pad staat de grootste Kauriboom van Nieuw-Zeeland, in omtrek 16 meter en ruim 200 meter hoog, al met al, zeer indrukwekkend. Na het Kauribos rijden we verder richting Kaikohe waar we onderweg nog even picknicken en zowaar een dode Pufferfish tegenkomen en toch maar even fotograferen. Na terugkomst is het nog even eten en weer op tijd naar bed. De Kiwi's gaan meestal om 10 uur naar bed en komen er dus ook op tijd weer uit. Iets waar wij inmiddels aardig aan gewend zijn.

De volgende dag zouden we gaan zwemmen; alleen moeten de schapen van Chris eerst geschoren worden, want dat stond ook op het programma. Tot onze verbazing is schapenscheren niet zo eenvoudig als het lijkt, dat blijkt wel doordat het enige tijd duurt voordat de kudde van zestien stuks geschoren zijn. 's Middags zijn we op bezoek gegaan bij André (een neef van Marietje) en zijn vrouw Catherine en hun dochters Sarah en Amy. Zij hebben een boerderij met een schitterend uitzicht over de omgeving en daarnaast heeft Catherine haar eigen accountantskantoor waar zij de eigenaar van is. Na de lunch hebben we koers gezet naar het meer in de buurt om te zwemmen en te kajakken. Eenmaal aangekomen zien we hoe mooi dit meer is, het water is kristalhelder en het is er heerlijk rustig. Na een aantal uren is het tijd voor het avondeten bij zonsondergang.

De derde dag bij de familie in Dargaville is 's ochtends eerst naar de kerk (daar kunnen ze in Nederland nog wat van leren!) en 's middags naar Marie, een dochter van Chris en Elaine. Marie woont samen met haar man Allan en dochter Dana in een prachtig strandhuis bij de haven van Whangarai. Zij nemen ons mee naar een prachtig strand waar we ook weer heerlijk zwemmen en met name Dana is helemaal in haar element. Dana is 16 maanden en ‘water' is voor haar het toverwoord. Diezelfde avond worden we getrakteerd op een heerlijke maaltijd met verse ‘Scollops' (Sint Jakobsschelpen), diverse groenten en aardappel met kumera's er doorheen. Tijdens de maaltijd hebben we gezellig verder gepraat en de zonsondergang wederom bekeken. Doordat je hier zo ‘laag' op de planeet zit is het binnen een half uur gedaan en in tegenstelling tot in Nederland is het niet direct een stuk kouder. We zitten hier in een subtropisch gedeelte waar de temperatuur aardig op pijl blijft en ook het zeewater goed warm is.

Op de laatste dag is het tijd om afscheid van de familie in Dargaville te nemen, zeker omdat we het er fantastisch gehad hebben, toch wel wat moeilijk is. We krijgen nog wat pruimen uit eigen tuin mee en wat verse peca- en macadamianoten mee voor in Nederland, iets wat met name Jan Willem zeer waardeert. Onze volgende bestemming is de Bay of Islands, een gebied met mooie stranden en voor Nieuw Zeeland een belangrijke geschiedenis herbergt.

Vriendelijke groeten,

Jan Willem, Marietje, Hans en Joost

irene en kenny

ohw mn reislustige gevoelens komen weer helemaal boven borrelen als ik julie verhalen lees! heerlijk!!! geniet er van, wij werken hier wel in Nederland (hoe oneerlijk ;))
x

Gerjo Groen