Visser.reismee.nl

Zon, Regen en Verbrand

Kia ora,

Paihia, dat klinkt als een exotische vis, toch? Het is toevallig een plaats in Northland district aan de oostkust van het Noordereiland. Dit is tevens onze laatste stop voordat wij weer terug naar Auckland rijden en onze zeer comfortabele Highlander inleveren en terug gaan naar Nederland. Wij kijken met veel plezier terug op onze zes weken hier in Nieuw Zeeland en hebben volop genoten van alles en iedereen.

Het is allemaal alleen nog niet zo ver. Wij verblijven in het Abel Tasman Motel in Paihia en steken de straat over om te genieten van het strand. Bij aankomst was het zeer apart weer, ookal is het regenachtig, het is nog wel warm. Het bizarre is dat je t-shirt gaat aanvoelen of die net uit de droger komt en je hem iets te vroeg aangetrokken hebt. Gooi nog een soort van mist of regen in de mix en je zintuigen zijn helemaal in de war. Na boodschappen te hebben gedaan bij de Countdown hebben we Paihia maar eens ‘verkent', dat houdt in, de hoofdstraat en twee zijstraten met wat winkels erin. Souvenirjacht is inmiddels bijna afgelopen, maar de laatste inkopen moeten nog gedaan worden. Voor Hans was er nog 1 ding wat belangrijk was, het kopen van een t-shirt wat de Kiwi's ook dragen als ze zwemmen tegen de verbranding. Het is een syntetische stof die de UV buiten houdt en waardoor je niet hoeft te smeren en wat in tegenstelling tot katoen erg snel droog is. Waarom dit vermeld wordt? Lees verder maar verder.

Dag twee was het tijd om naar Russell te gaan waar de eerste kennismaking tussen de Maori en de Europeanen heeft plaatsgevonden. Je komt er via een Ferry, met of zonder auto en in ons geval ging de wagen mee. Russell opzich is niet echt bijzonder, het heeft zoals de meeste plaatsen een museum, een oud kanon en een gedenkteken aan deze gebeurtenis. Voor Jan Willem zat er een extra bonus bij, wij zijn gestopt en hij heeft zich tegoed gedaan aan oesters!
Eenmaal terug in Paihia was het idee om het park te bezoeken waar een Maori boot staat en de plek waar het verdrag tussen de Maori en de Europeanen getekend is. Het bleef bij een idee, simpelweg omdat alleen toeristen moesten betalen (15 EURO). Wij hebben inmiddels een soort van allergie voor de Maori (die zodra ze wat te bezichtigen hebben een idiote prijs vragen, zoals 25 euro voor de geiser in Rotorua) en het uitmelken van toeristen, dus deze slaan we over. Er zouden nog watervallen zijn, alleen dit was na de Huka Falls en de andere die we gezien hebben een beetje klein. Joost en Hans zijn vervolgens nog (in de regen) naar het strand gegaan om lekker van de golven te genieten en daarna was het etenstijd. Een van de dingen die wij hier in Nieuw Zeeland veel doen is ‘makkelijk' eten, pasta, rijst en sla staat op het menu. Na onze pasta hebben we van de ‘spa' (warm bubbelbad) van ons hotel gebruik gemaakt en even lekker bijgekomen van deze dag.

De laatste dag in Paihia is besteed aan het rijden naar Taupo Bay voor een dagje strand en genieten van de ‘surf' golven. Tot nu toe zijn we nauwelijks of niet verbrand, we hebben ons namelijk de gewoonte van de Kiwi's aangemeten om pas na vier uur te gaan zwemmen in open water. Alleen vandaag was het even niet zo, we zijn om twaalf uur aangekomen en om vijf uur weggegaan. Het was bewolkt, dus dachten we dat smeren niet nodig was en pas toen de zon kwam hebben we dit gedaan. Natuurlijk was het toen al te laat, immers UV factor tien doet het ook goed met bewolking en zeker overdag, dus zijn we met z'n allen verbrand. Eenmaal thuis had Hans spijt dat hij zijn t-shirt dat die eerder gekocht had niet had aangetrokken, hij wilde het ‘nieuw' houden.

Inmiddels is het 20 januari en is het tijd om richting Auckland te gaan en te overnachten in het Kiwi Hotel om de volgende ochtend op tijd op het vliegveld te staan. Nu hebben we een omweg genomen via Dargaville om daar onze laatste bezittingen af te zetten en definitief afscheid te nemen van Chris en Elaine, die toch nog even verbaasd waren dat we langskwamen.

Eenmaal aangekomen bij het Kiwi Hotel realiseerde iedereen dat onze vakantie erop zat, toch even wennen, zeker na 45 dagen onophoudelijk te reizen en dingen te doen. Na een goede maaltijd in het hotel en een nachtje slapen zitten we inmiddels in vlucht CX 108 naar Hong Kong. De maaltijden zijn goed aan boord en we vermaken ons prima met het entertainment systeem. Tegen de tijd dat deze update gepost wordt staan wij in Hong Kong en wachten we op vlucht CX 271 die ons terugbrengt naar Amsterdam en waar wij zaterdag 22 januari om 6.50 (lokale tijd) zullen landen. Er zal vanuit Schihol nog een update gepost worden (indien de WiFi echt gratis is zoals ze beweren) en anders vanuit Ommen. Verder zullen we nog veel meer foto's uploaden en komt er nog een afsluitend bericht.

Vriendelijke groeten,

Jan Willem, Marietje, Hans en Joost

Roel

Jammer dat het er weer op zit voor jullie, maar zo te lezen hebben jullie fantastische dingen gezien. Goede vlucht!

kenny en irene

als jullie dit misschien nog lezen voordat jullie in de vlucht naar ams stappen, nog een hele goed vlucht. JW; je moet inmiddels toch een beetje gewend zijn! :)