Visser.reismee.nl

Walvissen, Dolfijnen en Zeeziekte…

Wij zijn aangekomen in Kaikoura, een prachtig stadje aan de noordoostelijke kust van het zuidereiland van Nieuw Zeeland. Deze keer verblijven wij bij Pam en John in Nola's rest. Het uitzicht bestaat op de Zuidelijke pacific met daarachter de (nog) besneeuwde bergtoppen.

De dag van aankomst is altijd wat chaotisch, zeker na 5 uur rijden op wegen waar je weliswaar 100 km/h mag, alleen die niet zo vlak en recht zijn als in Nederland. Hier zijn er veel meer bochten en is het asfalt ook veel ruwer waardoor de rit intenser is voor elke passagier. Bij aankomst moet ook weer een groot gedeelte van de bagage uit de auto en daarna moet er alweer gegeten worden. Wat we vaak doen wanneer we ergens aankomen is even de omgeving verkennen door een stukje lopen. In dit geval naar de zeehonden kolonie die ong. 20 minuten van ons vandaan is. Om 8 uur liggen de beesten al op het vaste land, de rotsen of zelfs gewoon op de parkeerplaats en is het erg makkelijk om een mooie foto te maken.

De volgende dag zijn we gaan walvis spotten. Voordat je alleen zo'n gevaarte van 16 meter te zien krijgt moet je wel even de open zee op met de boot en ‘mazzel' hebben dat die bovenkomt, ze kunnen namelijk wel 2 uur onderwater blijven en komen dan maar 12 minuten naar boven. Nou is dat een gegeven, alleen de zee is zo af en toe wat ruig en Jan Willem en Hans hadden toch wat last van de deining. De Walvis had nergens last van, hij liet zich even zien en dook vervolgens weer onder. Je ziet er niet veel van, maar het een toch een beest net zo groot als een Connexxion bus, alleen 4x zo zwaar.

De 2e dag in Kaikoura was eentje met hoogtepunten, maar begon met een hoogtepunt voor Jan Willem. Hij is eerst met de gastheer John en zijn buurman wezen vissen op kreeften, ze hadden er 1 en die mochten wij 's avonds opeten. Hierna zijn we naar de dolfijnen gegaan, hup weer een bootje op en achter de groep aan. Eenmaal bij de groep kregen we het teken en konden we met dolfijnen zwemmen. Nou is het zo dat je dolfijnen moet vermaken (en niet andersom) en dus de aandacht trekken door te duiken, geluid te maken en hun aan te kijken. Als je succesvol was kon je een wedstrijdje rondjes zwemmen doen, een sprintje trekken of gewoon een stukje meezwemmen. Het was zeer inspirerend en vooral erg leuk. 's Middags hebben we met de zeehonden gezwommen, alleen hadden ze weinig interesse in ons en hebben we ze gewoon bekeken. Zeehonden zijn eigenlijk de ‘katten' van de zee, zij beslissen en jij moet je aanpassen, terwijl de dolfijnen meer de ‘honden' zijn die wel zin in een spelletje hebben.

Na een druk dagje zwemmen met beesten hebben we boodschappen gedaan voor de volgende bestemming; Riwaka. Boodschappen doen in Nieuw Zeeland is simpel, je gaat naar Countdown of New World, dit zijn de enige twee ketens (met een aantal verwanten), met vrijwel identieke schappen. Qua prijzen is het duurder dan Nederland (hier zijn geen landbouw subsidies), alleen cola en vlees zijn goedkoper. En in Kaikoura kon je ook AH hagelslag, Bolletje beschuit en Euroshopper melba toast krijgen. Wij eten vooral dingen zoals sla, pasta, chili con carne en gewoon groenten, aardappelen en vlees komt er ook nog wel in. Het is een echte vakantie, met echt vakantievoedsel!

Vriendelijke groeten,

Jan Willem, Marietje, Hans en Joost.