Visser.reismee.nl

Schuitje varen, Zwemmen en Te Papa.

Kia Ora,

In Picton zijn wij op de Interislander gestapt (een megaferry van 40m hoog) en hebben de Cookstreet overgestoken naar Wellington. De tocht heeft 3 uur in beslag genomen en was erg mooi door de fjorden en langs de kust. Dezelfde avond zijn we het Museum Hotel ingegaan en hebben Hans en Joost besloten maar eens gebruik te maken van het zwembad, de sauna en de overige faciliteiten. Het hotel is tegenover Te Papa, het nationale museum van Nieuw Zeeland en er zit een New World supermarkt om de hoek! Verder hebben wij een nieuwe auto, een Toyota (Toybota - Top Gear) Landcruiser.

Oud en Nieuw was dus nogal vreemd (zie eerder post, de p.s.) zonder vuurwerk en het ' warme' weer. Wij hebben 1 fles buitgemaakt en buiten genoten van het entertainment (cabaret) om vervolgens af te tellen naar het nieuwe jaar. Hier is nieuwjaar niet echt bijzonder, er wordt vooral gefeest door de jeugd en eigenlijk gaat iedereen na 12 uur direct naar huis. Nieuwjaarsdag is heel rustig verlopen, rustig wakker worden, even eten en vervolgens met z'n alleen even het zwembad in en de sauna in. Dit was even echt bijkomen en ook even iets nieuws (sauna) uitproberen. Marietje heeft zich ook even aan de fitness aparaten gewaagd!

Vanmiddag zijn we naar Te Papa gegaan en hebben we de geschiedenis van Nieuw Zeeland gezien, van het ontstaan van het eiland tot de moderne tijd. Het museum heeft een breed spectrum aan kunst, cultuur en is nog gratis ook. Het begint bij de flora en fauna op de eilanden, die eigenlijk continu bedreigd wordt door uitheemse dieren en planten. Het pronkstuk is een 'giant octopus', een gigantische 4 meter lange inktvis die alleen hier tentoongesteld staat. Een aantal gangen verder volgt de (fysisch) geografische en geologische uitstalling over het ontstaan en de eigenschappen van Nieuw Zeeland. Het geheel sluit af met de ontwikkelingen door de emigratie van europeanen, pacifische bewoners en de ontwikkelingen van het land en de cultuur. Extra tentoonstellingen waren er over het heelal, moderne Nieuw Zeelandse kunst en Maori kunst en cultuur. Met name het laatste was natuurlijk verplichte kost en ook leuk om te zien.

Wellington zelf is een stad van 200.000 inwoners en de hoofstad van het land. Een wandeling langs de waterkant is aan te raden vanwege het uitzicht over de baai en dit staat nog voor vanavond op het programma. Morgenochtend moeten we er op tijd uit om de boot naar Kapiti eiland te halen en zullen wij daar een nachtje verblijven. Tot nu toe is Nieuw Zeeland fantastisch om te verblijven en vooral de natuur in al zijn aspecten zeer bijzonder.

Vriendelijke groeten en bedankt voor alle leuke reacties!

Jan Willem, Marietje, Hans en Joost

Leon vd Veen

Hallo allemaal,

De beste wensen voor het nieuwe jaar!!
Jullie beginnen het nieuwe jaar goed, op vakantie.
Hou vol met elkaar, want zo te lezen is het af en toe een zware vakantie, haha.
JW beterschap met je been.

Veel plezier toegewenst!

Groeten fam. van der Veen

Dinie Euverman

hallo familie Visser, een heel gelukkig 2011 toegewenst! Jullie hebben al een paar uur van het nieuwe jaar achter de rug en die waren, zo te lezen, prima. Nog heel veel plezier daar!
Groetjes uit een ontdooid Nederland. Dinie

Dienie & Ron Settels

Geniet met volle teugen van het nieuwe jaar, jullie hebben het voortouw genomen....:-) Heel veel plezier de komende tijd!!