Visser.reismee.nl

Kiwi, Kaka en Penguin?

Kia ora,

Inmiddels zijn we op Kapiti eiland beland waar wij 1 nacht verblijven en op zoek gaan naar de Kiwi, Kapiti eiland is een vlak voor de kust bij Wellington met een specitale status. Het is er vrij van ongedierte, zoals possums, ratten en fretten en daardoor een paradijs voor vogels. Het eiland is gedeeltelijk privé bezit van een Maori familie die hier hun vakantiehuisjes hebben. Normaal gesproken wonen er maar 4 mensen, maar gedurende de vakanties zijn dit er meer, alleen kunnen er nooit meer dan 50 mensen op het totale eiland zijn en maximaal 18 per familietak. Dat wij hier dus kunnen verblijven is vrij uniek.

Bij aankomst valt op hoe mooi het eiland is met de heuvels en de vele vogelgeluiden. (Kaka, een bijzonder slimme ara) Wij worden verwelkomt door aoma, die eigenlijk de beheerder en het familiehoofd is van het eiland. Zij legt de basisregels aan ons uit (qua privacy o.a.) en vervolgens wordt de bagage gecontroleerd op ongewenste meereizigers zoals ratten. Onze accommodatie is een simpel tuinhuis waarin stapelbedden staan die wij met 2 personen per compartiment delen. De douches en de w.c. staan los en zijn worden gedeeld met de familie. Een opvallend ding is dat water wordt opgevangen en wordt gebruikt voor douchen en het toilet en er een generator staat voor de elektra.

Het verblijf is op basis van avondeten en een ontbijt, maar het begint al nadat wij terugkomen van onze wandeling met een borrel. Deze ‘borrel' is zeer uitgebreid met wijn en fris plus saladekommen met nootjes, een schaal vol met vers gerookte vis en crackers met spread. Even schrikken want we moeten nog eten! Het diner was erg goed, van salade tot rijst en van vlees tot vis, alles was er. Even een speciaal stukje over de ‘vis', voor Marietje was er botervis en Paoa-vlees. Paoa is een schelpdier waarvan de schelp hier verkocht wordt als souvenir omdat hij zo mooi is. De schelp is niet alleen mooi, het vlees smaakt ook fantastisch en zit totaal geen vissmaak aan. (Karin, aanrader!)

's Avonds was het dan zo ver, op zoek naar de Kiwi's onder begeleiding van een van de familieleden. Kiwi's zijn nachtdieren en het heeft tot half 2 's nachts geduurd voordat we een goede ‘spotting' (daadwerkelijk een goed zien en niet zijn kont alleen) hadden. Helaas geen foto genomen omdat het maar erg kort was, maar daardoor wel heel speciaal. De soort die wij gezien hebben is ‘little spotted Kiwi'. De grote bonus zat aan het eind toen we een paar pinguïns zagen. De blauwe penguin is erg klein, maar vooral erg schattig, van deze hebben we wel foto's en die posten we nog.

De volgende ochtend was het er vroeg uit en om 8 uur ontbijt en vervolgens half tien weer de boot terug naar het vaste land. Inmiddels zitten we in Ohakuna (Riverside lodge) waar we het nationale park gaan bezoeken. Door het beperkte internet volgen de foto's van ons avontuur later.

Vriendelijke groeten,

Jan Willem, Marietje, Hans en Joost

Bert Kooistra

Die aangeklede borrel voor het eten zal zeker voor JW een probleem zijn geweest.
Ik weet namelijk hoe gematigd hij in dit soort dingen is!

koos en tien

Even een bedankje en groet uit nederland, ditmaal sneeuw- en ijsvrij, ongeveer 10 graden en regenachtig. Vanmiddag kwam jullie mooie kerstkaart , dank jullie wel! Jullie zijn echt in de ban van het land van de "lord of the rings". En wij ondertussen eigenlijk ook. Wij volgen jullie voetsporen (in gedachten) gr uit dordt