Visser.reismee.nl

Boomfeestdag, Wandeling en een Kookpot!

Kia ora,

Vanuit Hastings zijn we via Taupo op weg naar Rotorua, een van de meest bijzondere plekken die wij in deze reis aandoen, tevens is het de laatste accommodatie die via Travel Essence geboekt is. Onze ervaringen tot dusver zijn prima. Travel Essence heeft prachtige accommodaties en locaties verzorgd en bovendien is het super om niet te wachten in de rij voor een kaartje, gewoon een voucher inleveren en we kunnen gaan.

Onze route is via Taupo, waar we voor de Huka Falls een tussenstop maken. Het is een van de meest indrukwekkende watervallen, met name door het kristalheldere azuurblauwe water. De waterval zelf is niet zo hoog, maar de kleuring en de kracht erachter zijn des te indrukwekkender. Alle bezienswaardigheden zijn overigens zeer goed te vinden door middel van bruine borden langs de weg. De meeste hebben ook een toilet en een picknickplek, reizen en stoppen, daar is het land op ingericht. Dit blijkt mede uit de vele (gratis) kampeerplekken en anders tegen een kleine vergoeding.

Eenmaal aangekomen in Rotorua is het boodschappentijd. Zodra je de auto uitgaat in de stad, ruik je direct de zwavel en alle andere geuren die samenhangen met de geisers, kookpoelen en modderpoelen die hier zijn. Verder zijn hier 2 bijzondere meren, een groene en een blauwe, nu is dat ansich niet bijzonder, maar nog geen 30 meter van elkaar dat is wel bijzonder. Ons huis bevind zich vlak bij deze meren en is een enorme villa met een eigen thuisbioscoop! Het uitzicht is op lake tarawera met op de achtergrond de heuvels en het regenwoud. Wederom een geslaagde accommodatie dus.

Onze laatste activiteit vanuit het reisbureau is een wandeling en het planten van bomen met een maori familie. De Maori zijn de inheemse bevolking en zijn met name op spiritueel en cultureel gebied nog aardig actief gebleven, ondanks de komst van de Europeanen, ookal is het aangepaste vorm. Een belangrijk onderdeel van hun leefstijl is het samenleven met de planten, dieren en het land. Na de komst van de Europeanen zijn veel bomen gekapt en met name een soort wat heel geschikt is voor het bouwen van huizen, maar zeer traag groeit en makkelijk meer dan 2000 jaar oud kan worden. Deze soort hebben wij herplant, in groepen van 3, want zoals bij elke cultuur is een bepaald cijfer ‘het cijfer voor geluk en voorspoed'. Na het planten van de bomen hebben we een lunch gehad en zijn we gaan wandelen. Onze wandeling gaat door een van de originele bossen van Nieuw Zeeland en geeft een accuraat beeld van hoe het er 300 jaar geleden heeft uitgezien. Het was een bijzondere wandeling, zeker omdat we uitleg over bomen, het bos en de Maori gebruiken hebben gekregen. Een hoogtepunt was het spotten van een uil in de bomen, iets wat ongebruikelijk is en volgens de Maori een voorteken is of een boodschap van de uil aan de personen die hij ziet.

's Avonds hebben we de blauwe en groene meren bekeken en een korte wandeling gemaakt rond de meren. Mensen kamperen hier overal en dus ook bij deze meren, bovendien heb je van luxe camper tot een omgebouwd busje Wij zijn toch blij, alles staat er. Wij zijn blij met onze losse accommodaties, maar mocht je toch een camper willen, trek er dan een auto achteraan (dit doen de Kiwi's vooral). Later meer over de 3e en 4e dag in Rotorua, we zullen de geisers bezoeken en het park eromheen.

Vriendelijke groeten,

Jan Willem, Marietje, Hans en Joost

P.s. Foto's zijn niet geordend en nog niet voorzien van tekst en uitleg, dit gaat nog gebeuren.

gERDIEN

wOOH WAT BELEVEN JULLIE VEEL. EnWAT AFWISSELEND ALLEMAAL Jullie moeten heel wat tijd hebben doorgebracht om dit allemaal uit te zoeken en te boeken. Geniet ervan en bedankt voor het mee laten beleven.

Lieve groeten vanuit, ook, een zonnig Holland

Lucella

Wat een geweldige reis toch. Een ervaring waar jullie nog lang aan zullen terugdenken waarschijnlijk. Geniet nog maar lekker. Voor je het weet zit je weer een hele dag achter een computer :-)

Karin Ganzeboom

Leuk om jullie te volgen. Geniet van alles wat nog komen gaat!!!

Kees

Ik vind dat jullie maar eens moeten stoppen met schrijven. Je wekt alleen jaloezie op, uitgezonder Jan Willems knie. WE hopen dat dat weer helemaal bijtrekt, maar dan moet je niets geks gaan doen.

Hier loopt alles normaal, op een fikse brand na bij Moerdijk. We mochten de ramen en deuren een uur of 15 niet open doen, maar dat zijn we weer te boven.

Nog veel plezier,

Anja en Kees

Nelly Sluis

Dag Vissertjes, Vanmiddag heb ik van jullie de kerstkaart uit Nieuw-Zeeland ontvangen. Nog voordat ik zag wie de afzender was dacht ik een kaart van onze 18-jarige oomzegger te hebben ontvangen die sinds 10 oktober vorig jaar als backpakker op Nieuw-Zeeland het pad Te Araroa loopt. Hij heeft de eerste 1000 km achter de rug en hoopt eind maart zijn bestemming te bereiken. Wat een verassing dat de kaart van jullie is. 25 jaar getrouwd, de tijd gaat hard maar wel erg leuk om met z'n vieren zo'n grote reis te ondernemen. Ik heb de foto's bekeken en een gedeelte van de verhalen gelezen. Jan-Willem, wat lijkt Hans op jou in je jonge jaren, alleen de krullen mis ik. Hier gaat alles z'n gangetje, we genieten van het nieuwe huis en Piet heeft het heel druk met het bedrijf. Ik heb m'n e-mail adres op jullie weblog achtergelaten zodat ik de berichten ook kan ontvangen. Nog van harte gefeliciteerd met jullie 25-jarig huwelijksjubileum en natuurlijk de beste wensen voor het nieuwe jaar. Als jullie weer thuis zijn dan moeten we maar eens een afspraak maken om bij elkaar te komen. Groetjes, Nelly

Simon en Ge

Hallo bofkonten,

Wij lezen met plezier jullie reisverslag. Ik weet zeker dat het elke dag genieten is. Heb Sonja nog gesproken zij gaf door dat Marie getrouwd was en vroeg of jullie ook nog naar de bruiloft geweest waren- Andre van Oom Wim en zoon en Corrie en Iris Zijn 10 Dagen naar Nieuw Zeeland gevlogen voor de bruiloft. Ik hoor als jullie thuis zijn of Jullie de fam hebben gesproken. Geniet van alles
groetjes de tegelaartjes

Dinie Euverman

Hallo Marietje en Mannen.
Wat beleven jullie veel en wat een leuke ervaringen.Veel natuur en veel aardige mensen. Bedankt voor jullie kaartje uit/van Hokitika Gorge. De kaart kwam eergisteren. De wensen voor "Fijne Feestdagen'bewaar ik alvast voor de komende feestdagen. Lekker op tijd toch!
Geniet ze nog verder en blijf gezond!
Groetjes Dinie