Visser.reismee.nl

Rotorua, Blubber en Stoom

Kia ora,

Na een bijzondere dag gister, staat vandaag en morgen in teken van de actieve aarde. Rotorua is een plaats waar o.a. geisers, modderpoelen en warmwaterbronnen voorkomen en dit is ook de reden dat wij hier verblijven. Het stadje zelf is niet echt bijzonder, het bestaat voornamelijk uit motel en hotels voor de toeristen die afkomen op de geisers en de thermale baden. Zoals elke stad (met meer dan 20.000 inwoners) heeft Rotorua een vliegveld met reguliere vluchten naar Auckland, Sydney en Wellington. Om dit te vertalen naar Nederlandse begrippen, Delfzijl international airport zou het dan ongeveer worden. Uit dit blijkt maar weer dat je in een totaal ander land verblijft.

Te Puia is een park van de Maori waar je gijsers en alle andere ‘speciale' zaken kunt zien, je moet ook entree betalen om binnen te mogen. Eenmaal door de ingang kun je een ronde lopen langs de geiser, de modderpoelen en kookpotten. Nu is het niet alleen zien in dit park, ruiken is ook een onderdeel van de ervaring, de geur van zwavel, rottend vlees en sokken van zweetsokken komen je tegemoet. We beginnen bij de geiser en het blijkt dat geduld loont, het duurt namelijk een uur voordat die begint en hij bouwt op naar het hoogtepunt waarbij die 15 meter de lucht inspuit. Het is erg indrukwekkend, met name omdat die tijdens het spuiten ook goed rommelt, het lijkt net een ondergrondse dieselmotor die langzaam op gang komt en uiteindelijk letterlijk op stoom is.

Na ongeveer anderhalf uur wachten en kijken naar de geiser zijn we verder gelopen om de kleurrijke meren en modderpoelen te bekijken. Met name deze ‘stronthopen' zijn erg grappig, vooral omdat het een leuk blub geluid maakt, net alsof er iemand zware darmproblemen heeft en het eindelijk op gang komt. Als je ook verder loopt zie je overal stoom de grond uitkomen, het is ook erg apart en geeft er ook een sfeertje aan. De kookpot is ook leuk, het is een azuurblauw bubbelbad waar de Maori soms nog een eitje in koken, alleen is het niet toegestaan deze te verkopen omdat het niet hygiënisch wordt geacht. Ter afsluiting hebben we een project bezocht waarin het ritme van de Kiwi's is omgedraaid en je ze dus overdag kunt zien. Na het spotten op Kapiti Island was het toch nog leuk om dit even gezien te hebben omdat je net wat meer tijd hebt ze te bekijken. 's Avonds hebben we nog een duik in het blauwe meer genomen en genoten van de barbecue.

De volgende dag was het plan om even Rotorua en de omgeving verder te verkennen en vervolgens richting Hamilton naar een tante en oom van Marietje te gaan. Uiteindelijk hebben we een rondje rond het meer van Rotorua gereden en zijn we tegenover het ziekenhuis geëindigd. Wat moeten wij nu bij het ziekenhuis? Nou, eigenlijk was daar de ‘gratis' versie van het park wat we de vorige dag hebben bezocht. De modderpoelen, kookpotten en thermale baden waren allemaal aanwezig (inclusief de geuren en de stoom!). Een extra bonus was dat we met onze benen even konden genieten van het thermale water (50 graden) wat ook heerlijk was. Het park zelf was ook prachtig onderhouden met bloemen en planten, compleet met een speelplaats voor kinderen.

Rotorua zelf is niet echt bijzonder, netzoals Hastings is het een soort wild western style stadje qua gebouwen, met een paar moderne (maar ook half ingestorte) panden ertussen. Behalve het centrum is er ook een ‘shopping mall' met o.a. The Warehouse (verkoopt eigenlijk alles tussen een tv en t-shirt) een supermarkt en een aantal kleine kleding en elektronicawinkels. Voor ons was alleen de McDonalds even belangrijk, vanuit hier hebben we ook even een update gegeven, de 50 mb was alleen erg snel op, dus dit bericht komt vanuit Hamilton waar we nu zitten.

Groeten,

Jan Willem, Marietje, Hans en Joost