Visser.reismee.nl

Fjorden, Sandflies en een Hutje op de Hei.

Kia Ora,

De vlucht naar Queenstown verliep eigenlijk zonder bijzonderheden. Het enige spectaculaire is de landing, waarbij je over de kale bergreeksen en meren afdaalt naar Queenstown. Het stadje zelf ligt een prachtige vallei, omgeven door hoge bergen (met sneeuw) en uitgestrekte weilanden die uitkomen bij het azuurblauwe meer.

Vlak na de landing mochten we de auto ophalen voor de komende 3 weken. Deze keer was het niet een Toyota Landcruiser maar een Ford Territory 4WD, prima auto, lekker ruim en alles past erin. Even boodschappen doen in het winkelcentrum van Queenstown en snel door naar onze eerste overnachting in Manapouri.

In Manapouri hadden we een schitterend huis met alles erop en eraan, het ontbijt wat erbij zat was meer dan voldoende en zeer smakelijk (met name de zelfgemaakte jam!). Deze 2 dagen waren eigenlijk rustdagen want we hebben niet veel gedaan, Jan Willem en Marietje zijn naar Te Anau gereden en hebben het stadje bekeken, terwijl Joost en ik een rustig dagje thuis hadden. Bij vertrek weer lekker ontbeten en binnen 2 minuten stonden we bij de boot die ons naar Doubtfull Sound (een van de fjorden) zou brengen en waar wij zouden gaan overnachten. Dit was direct de eerste kennismaking met ‘sandflies'. Sandflies zijn kleine irritante miniatuur strontvliegen maar steken net zo gemeen als een horzel en er zijn er heel veel van! Insect repellant (anti insecten spray) was geen luxe, maar een noodzakelijk deel van de uitrusting.

Na kennismaking met de sandflies mochten we de boot op die ons over lake Manapouri naar het elektriciteitsstation bracht en waar we vervolgens met de bus de Wilmot pass over zijn gereden om vervolgens bij de boot aan te komen waar we dan de nacht zouden doorbrengen. Op de boot zijn we ontvangen met koffie en een muffin en hebben we kennisgemaakt met de kapitein en zijn bemanning. Het programma was als volgt: een stuk varen, waarna er gekozen kon worden om met de kayak of met de motorboot iets dichter langs de fjorden te gaan en aansluitend zwemmen in het fjord. De tocht met de boot en de kayak zijn adembenemend, je ziet een fjord maar met een tropische begroeiing en de vorming van de fjorden door o.a. aardbevingen en ‘boomverschuivingen' zijn spectaculair. Als bonus hebben we ook nog zeehonden en dolfijnen zien zwemmen, allemaal erg indrukwekkend.

Na deze activiteiten at iedereen en de afsluiting van de avond is een powerpoint presentatie over de fjorden en de planten en dieren die hierin voorkomen. De leukste opmerking van de avond: ‘a good possum is a dead possum' dit betekend: een goede opossum (een soort fret) is een dode! De Kiwi's willen ze afmaken omdat de inheemse vogels er zwaar onder leiden en het een werkelijke plaag is.

Overnachten op een boot is ook... anders, je slaapt wel alleen om half 7 gaan de motoren aan en om 7 uur precies staat het ontbijt al weer klaar. Ter afsluiting van de tocht door de fjorden hebben we nog een moment genomen waarbij iedereen stil was om zo de volledige stilte van de omgeving te ervaren, zo stil dat je de regen op het water hoorde vallen.

Eenmaal terug in de haven de bus weer genomen over de pas en de boot terug naar Manapouri. Vanuit hier via Queenstown (boodschappen gedaan) weer verder naar Makaora, waar we nu zitten. Een ‘pittoresk' cottage in de bossen. Bij aankomst bleek dat eerst afwassen nodig was en na een nachtje slapen gaan we vandaag de meren en de bossen in de omgeving verkennen om morgen alweer door te gaan naar de gletsjer en daar de helikoptervlucht te maken.

Nieuw-Zeeland tot nu toe is vooral erg afwisselend. Je begint in Queenstown, dat in een soort van Alpenvallei ligt en wanneer je naar Manapouri rijdt je weer een totaal ander landschap tegemoet gaat. Richting Manapouri rij je door een dal met veel schapen en afgeplatte heuvels, het lijkt erg op Schotland. In Manapouri zijn we de boot op gegaan naar de fjorden waar niet alleen de omgeving anders is, maar ook direct het weer, veel vochtiger en veel meer bewolking. Ook de steile kliffen en enigszins bijzondere begroeiing geven een Lord of the Rings sfeer aan het geheel. Nu in Makaora is er meer bos, steile bergen die erg aan de bergen die doen denken aan de Rocky Mountains. Ook het weer is anders; een stuk wisselvalliger, bij de cottage is het miezerig, terwijl bij het meer het heerlijk warm is en de zon schijnt. De grote variatie in het weer, land, flora en fauna plus de uitgestrekte leegte maken dit tot een bijzondere ervaring.

Groeten,

Jan Willem, Marietje, Hans en Joost